mercu kejayaan

mercu kejayaan
RASULULLAH BERSABDA: "SABAR ITU PADA PUKULAN PERTAMA" (RIWAYAT MUSLIM)

dia tidak penah penat

assalamualaikum wbt.. salam petang isnin.. alhamdulillah cuaca di besut masih cerah lagi.. mengikut ramalan cuaca, sampai hari ini sahaja besut akan bertemu cik matahari, esok turunlah titisan air hujan dari langit.. sesungguhnya hujan itu rahmat, jangan lah kau sesekali mencemuh dan mengeluh.. ianya lebih baik berdoa.. pada hari hujan turun, sangat berkat untuk berdoa.. inshaaAllah berkat doa pada hari itu.. =) robbulalamin..

dia tidak penah penat ? kan ? siape ? haiwan ? pokok? erk manusia :) tetapi alam sekitar pon tidak penah kenal penat kerana sentiase bertasbih kepada Allah.. mankind sangat suka bercakap..bercakap cakap cakap dan bercakap.. terutamanya PEREMPUAN ..its true right guys? xdapat dinafikan lagi perempuan ini dikurniakan suatu ability to talk, special one they got (include me =.=') dari Allah.. nikmat yang diberi.. namun disalah gunakan oleh manusia.. dengan ape ? mengumpat.. subhanallah.. niat dihati nk bercerita, tapi lain pulak jadinya kan.. selalunya camtulah yang selalu terjadi.. lagi-lagi tang gosip..ade2 aje.. lain pulak kalau lelaki, lelaki memang xsuka itu, diorang xbanyak cakap tapi diorang banyak BERFIKIR sebelum bercakap.. kalau diorang bercakap pon sepatah dua kata.. lelaki lebih COOL dari perempuan.. perempuan agak kalut sedikit..kan? its okeyh if there any argue of my opinion.. just my opinion..=)

dia tidak penah penat kan? jadi..
"hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik"    (Al-araaf 26)

tutuplah diri mu dengan pakaian yang sempurna, supaya timbulnya sifat malu, malu untuk melakukan sesuatu perkara yang tidak baik.. menghalang kita terjerumus kepada perkara yang tidak disukai Allah.. pakaian taqwa adalah sebaik baik pakaian.. tunduk padaNYA.. lillahi taala..

pada sesiape yang sering cakap lepas or suka bercakap (sy pon mungkin pernah) ..sblum bercakap itu, pandang-pandang n lihat-lihat, ini agar bagi tidak mengguriskan hati dan perasaan sekeliling dan yang terdekat.. jangan terlalu membuat perbandingan dengan orang lain didepan orang lain.. itu memang bagus untuk menaikkan semangat positive dalam diri (if perbandingan itu positive) tapi hati manusia kita xtahu kan? hati manusia itu rapuh.. terlalu sangat tercalar, terguris dan lama kelamaan akan retak dan pecah.. jangan sampai timbulnya tidak suka dia pada anda.. subhanallah.. ukhwah itu indah, jagalah ukhwah kita bersama sesame manusia.. =) berdasarkan pengalaman pada diri ana, pemerhatian kepada orang lain, pengalaman orang lain juga..

maaf dari ana if ade kekhilafan yang dilakukan tanpa tidak mengetahuinya, tanpa ana perasan, bertegurlah antara kita, saling menegur dan menasihati lah antara kita... hidup kita sementara, ajal maut ana bila-bila saja akan datang.. :') ya Rahman..

semoga ukhwah kita terjaga dan di dalam barakah Allah.. sekadar pedoman pada diri ana, pembaca dan menjadi ibrah yang boleh diperbaiki kelak.. wallahualam.. =")

No comments: