mercu kejayaan

mercu kejayaan
RASULULLAH BERSABDA: "SABAR ITU PADA PUKULAN PERTAMA" (RIWAYAT MUSLIM)

niat dan hijrah

alhamdulillah ... dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang..
heuww..bertemu lagi.. nyawa masih dikandung badan..:)
alhamdulillah pada 23-24/6/2012
KAMI terlah berJAULAH ke MELAKA.. 
( KAMI = farah hanee, beela siti, fatin ar, mimiey, kak maryam almuhandis and me )
sepatutnye smue ahli bulatan gembira kami (BGK) pergi..
tetapi disebabkan beberapa faktor, hnye kami jela yg wakil p sane..
syukur even xdpt gather all of us but ianya berjlan ng lancar..
before that banyak jugak la dugaan..hehe.. xpe.. dugaan tu mmg sebati ng kite..
yg penting tabah.. =) thankz kgkawan n akak...
p/s : betolla kan.. sebaik2 perancangan, perancangan Allah yang paling baik..
 kita hanya mampu merancang.. Allah juga merancang tetapi Allah adalah penentu segalanya..

kat melaka.. kami dijemput oleh adik k.mryam.. akak naufal n akak.... erk asif terlupe..
huhu even terlupe name p0n, gambaran muke akak masih sy igt..hehe
n kami menginap di rumah sewa akhawat kt sane..
kak wani, kak meha, kak syaz, kak ain, n ramai lagi.. hehe
diorang sgt peramah.. probably diorg smue sme u..
n bakal2 doktor di masa hadapan ..insyaAllah.. ^^
aktiviti kami kt sne.. : takruf..berBBQ (smpai je,trus p pasar, beli brang ape yg patut n mlm tu trus ber BBQ)
hehe..express kan..even ase pnat after BBQ tu..tp osemm...
BBQ kt pntai Klebang a.k.a pntai 1 Malaysia kata kak maryam..
hehe... suasana mlm kt sne bez..rmai family p lepak ng anak2 mereka kt sne..
n utk anak muda pon ade.. huhu 
n then pg esoknye kami ade tazkirah pagi .. 
tjuk pagi tu niat n hijrah.. :)
sweet kan..
memandangkan kami p0n akan melalui perpindahan dari UTM KL ke UTM JB..
betolkan niat kite..
tu yang paling penting..bila kami dpt taw psal pindah jb tu,mmg ase down jgak..
terasa xnak sgt p sne..tp apekan daya, pelbagai proposal kami hntar 
supaya pihak yg terlibat dapat meniti beratkan msalah kami..
tp tu je kami mmpu.. mmg ade hikmah disebalik yg berlaku..
after dah mmg kena tolak segala permintaan kami..
finally redha dgn ketentuanNYA..thankz to Allah :) 
think positive ye kgkwan..hehe ...kami dah boley terima da..n 
ase happy la plak nk p JB nnti..bye3 KL..gonna miss u..
chewaahh xdela miss sgt pon..hik3..
back to tazkirah..
akak nasihat, setiap penghijrahan yang berlaku pasti ade niat...
yg penting niat kena betol..jgn terpesong.. igt.. segala perancang Allah 
adalah sebaiknya.. :) 
niat kena perbetolkan...niat lillahi taala...
niat kami pergi ke sana utk menimba ilmu.. itu adalah ibadah kita..
Allah mecintai orang berilmu kerana NYA.. 
subhanallah.. :')
"berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupon dengan rasa berat, 
berjihadlah dgn harta dan jiwamu di jln Allah. yang demikian itu adlah 
lebih baik bagimu jika kamu mengetahui"
(At-Taubat 9:42)

sedikit tatapan disini . . . :)
















































itu saja dari KAMI .. hehe.. jazakallah .. :) 
setiap yang terjadi pasti ade cahaya disebaliknya ... 
maafkan saya jika ada salah n silap .. 
sila tegur n jangan simpan dalam hati ..
peace world of Islam ... ^_^ 

subhanallah...

salam manis diberi..assalamualaikum saudari/ra seIslam ku.. subhanallah.. tu tajuk sy tuliskn.. erm ase lame da xbUkak blog n xberblogging.. orang selalu kata kite law nak nasihat orang cermin diri sendiri dulu kan.. ya cermin diri sendiri dulu, baru la betul nak menasihati orang lain kan..huhu.. da cermin asenye, cermin pon da pecah tengok kita kan.,..hehe.. xpe, orang kata.. memang betul tapi.. hihihi~ 

 mesti ingat, kita semue manusia biase yang pasti ade kekurangannya..
mesti ingat, kite xde p0n yang seperfect yang anda mahu itu..tp yang baik itu ada insyaAllah..
mesti ingat, kita hidup didunia sementara jerp...hehe
mesti ingat, kite ni bersaudara, amalan tegur menegur n nasihat menasihati antara kite sangat lah digalakkan..
heheh... dan mesti ingat, mereka yang menegur itulah yang akan membimbing kite ke jalan jannah..hihi.. 
MESTI INGAT, kite hidup bersandarkan Al-quran dan As-sunnah..

nak jadi yang terbaik seperti Nabi Muhammad SAW tersangatla berliku jalannya tapi jadilah sebaik mungkin seperti beliau dan sebagai role model kite..hehe.. jgn igt artis jerp..ketuk pale kang.. ^^
para sahabat nabi antara golongan yang paling tabah mengharungi pelbagai rintangan yang timbul samada bersama Nabi atau tidak...
subhanallah...kentalnya jiwa mereka..terharu bila mengenangkan kembali kisah mereka...
jadikanlah mereka itu sebahagian daripada kekasih hati kita..
jadikanlah mereka penghias doamu kawan2..

namun lihat kembali ke alam dunia sekarang...subhanallah..betapa jahilnya kami ya Allah.. semua peneraju dunia terdahulu meninggalkan kami, kami lah pelapis yang terkini yang mesti merajui dunia sebagai mana para pemimpin kita terdahulu mengendalikan dunia..
ya Allah..tunjukkanlah kami jalan yang kamu redhai ya Allah..
bimbinglah kami dalam membimbing dunia yang sementara ini ya Allah..
bekalan di dunia adalah bekalan untuk menuju ke jannah Mu ya Allah..

Adakah kau lupa 
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa

Memayungi dua pertiga dunia
Menrentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang

Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah

video


subhanallah...:) perhebatkanlah naungan Islam dimata dunia ya para pelapis dunia yang akan datang, insyaAllah.. asif.. senyum sambil berazam baru..